Copyright © 2010-2021 OceanPeople Yachts B.V. | info@oceanpeopleyachts.nl | Herkingsezeedijk 212 | 3249 BZ Herkingen | +31(0)187-661060 | +31(0)6-21287811
Klaar voor de horizon.
Gereed voor de oceaan.
Absoluut 'oceanproof'- constructie is het uitgangspunt geweest bij het ontwerpen van de Sentijn 37IQ.
Alle details zijn geperfectioneerd. Het totale plaatje klopt, technisch, ergonomisch en esthetisch.
De Sentijn vaart comfortabel, snel en op aan-de-windse rakken bijzonder hoog. Ze stuurt zo licht als een veertje en is
gemakkelijk manoeuvreerbaar onder zeil en op de motor. Alle trimfuncties zijn vanuit de kuip te bedienen. Bovendeks
vindt u een ruime kuip die lekker zit en brede gangboorden zonder obstakels.
Voor lange reizen is er veel bergruimte aan boord, een prettig ruime navigatiehoek en ruime salon. Ruimte wordt ook
gecreëerd door het functionele keukeneiland in het midden van de boot. De routering binnen de boot is geoptimaliseerd
en u kunt zich veilig en comfortabel bewegen bij werkzaamheden benedendeks.
Diesel- en watervoorraden zorgen voor een grote actieradius. Douchen aan boord is weldadig in de grote natte cel.
De motor is goed bereikbaar met een aparte toegang tot pompen en filters. Accucapaciteit is ruim bemeten.
Beproefd ontwerp, moderne bouw.
Ontwerpen van Dick Koopmans staan garant voor zeewaardige schepen.
Stevige boten die zich comfortabel gedragen in golven, ook als het een
keer niet zulk lekker weer is. Dit is de reden waarom veel vertrekkers
kiezen voor een Koopmans.
De Sentijn 37IQ is ook een echt Koopmans ontwerp, maar haar lijnen
verraden de wedstrijdzeiler in Dick Koopmans Jr.
Ze is snel en vaart erg hoog aan de wind. Het achterschip is wat voller,
de kuip wat ruimer, en ook onderdeks vindt u deze ruimte terug. Dick
vaart zelf in de Jager, de “oer-Sentijn”. Het is zijn favoriete ontwerp
waarmee hij inmiddels tienduizenden zeemijlen heeft gevaren en in een aantal prestigieuze wedstrijden zoals Round
Britain en OSTAR goed heeft gepresteerd.
Sterk en stijf
Wij construeren de Sentijn naar Lloyds maatstaven.
De romp is gemaakt van vinylester, een kunststof met veel pluspunten.
Vinylester is sterker en elastischer dan polyester, het is krasbestendiger
en - heel belangrijk - ongevoelig voor osmose. De werf bouwt de Sentijn
37IQ met vacuüminjectie. Deze methode garandeert optimale controle
over het bouwproces. De hars komt overal en er wordt geen lucht
ingesloten, wat de sterkte en stijfheid ten goede komt. Vacuüminjectie
levert een lichtere romp op, omdat de hars goed wordt gedoseerd. De
romp heeft een kern van 20 mm Airex-schuim, waar volgens de berekeningen 16 mm volstaat. De dikkere kern zorgt voor
meer sterkte, stijfheid en isolatie. De totale huiddikte is 30 mm! Alle schotten zijn boven en onder vastgelamineerd en ook
alle interieurdelen zijn aan de huid gelamineerd.
Stevigheid is verder troef bij de romp-dekverbinding: eerst gekit, dan gebout en daarna afgelamineerd.
Alles bij elkaar maakt dit de Sentijn lekker stil. Tijdens het varen is er geen gekraak of gepiep.
Gewichtsbesparing
De kiel van de Sentijn 37IQ is van lood, heeft een L-vorm en een diep zwaartepunt. Dat is gunstig voor de
aanvangsstabiliteit en het oprichtend moment. De kiel hangt aan een ingelamineerd gegalvaniseerd stalen kielframe dat
ook de mast draagt. Twee spantbenen van het frame lopen langs de huid door en zijn door een RVS M20-spanner
onderdeks verbonden met de puttings. Kiel en bouwwijze zorgen voor een gewichtsbesparing en ook de motor draagt
daaraan bij. De moderne 40 Pk viercilinder Volvo Penta diesel is licht, loopt soepeler en heeft hij een lage CO2-uitstoot.
Ergonomische kuip
De kuip is in ergonomisch opzicht ingericht voor gebruik door een kleine (zelfs solo) bemanning, maar ook 5-7 personen
vinden er een goede zit op de kuipbanken. De kuip is ruim, maar je kunt jezelf onder helling goed schrap zetten. De
kuipvloer loopt naar achteren af, dus loost altijd buis- en regenwater. Omdat een brugdek ontbreekt, is de instap naar de
kajuit gemakkelijk. De drempel is voldoende hoog om water buiten te houden.
Degelijk en doordacht
Tuigage
De wantputtings zijn zo ver mogelijk naar buiten geplaatst. Dat geeft een
betere krachtenverdeling op de romp en omdat de puttings gekoppeld
zijn aan het kielframe ontstaat een sterk geheel. Daarnaast is het
krachtenspel in de mast beter verdeeld. Er zijn twee sets gepijlde zalings.
De driehoeken in de verstaging zijn groter, wat minder spanning geeft
op de verstaging en minder druk op de mast. Het maakt een lichter
mastprofiel mogelijk en dat scheelt kilo's bovenin. De doorgestoken
mast heeft een 9/10 verstaging van Dyform. Zeilen hijsen en reven
gebeurt standaard bij de mast. Maar dit kan op eigenaarswens ook, net als het trimmen van de neerhouder,
onderlijkstrekker en Cunningham, vanuit in de kuip. De carbon spiboom zit op een slede voor op de mast.
Aan dek is veel bewegingsruimte: brede gangboorden en een royaal voordek. In de voorpiek zit de elektrische ankerlier,
met eigen accu en hoofdzekering. Ook de trommel van de rolfok zit onderdeks. Op de boeg zitten een solide ankerbeslag
met Bruce-anker en oog voor een carbon boegspriet, waaraan een lichtweerzeil kan worden gevoerd.
Interieur: ruim en licht
Het interieur van de Sentijn 37IQ is ruim en licht. Aan stuurboord van de
kajuittrap: de douche/toiletruimte, met doorgang naar de
eenpersoonskooi onder de kuip, die ook als bakskist dienst kan doen.
Aan bakboord is de deur naar de tweepersoons achterkooi.
De navigatiehoek zit aan stuurboord. Het scherm van de plotter is
bewust onderdeks gemonteerd, maar in de kuip is plaats voor een
repeater (optioneel). Het is een volwaardige navigatiehoek inclusief
kaartenberging en aflegbakken. Voor oplaadapparatuur zijn voldoende
stopcontacten.
De kombuis telt twee delen: aan bakboord het langsscheeps geplaatste fornuis en in het midden een eiland met
spoelbakken. Een vrije doorloop aan beide kanten is het grote voordeel van deze opstelling. Een extra werkblad is uit het
ladeblok te trekken.
De twee langsbanken hebben een goede zit en bieden voldoende steun. Met een slingerzeiltje doen ze dienst als
zeekooien. De vloer is geen standaard teak, maar whitewashed eikenhout met een maritieme ondervloer: watervast
verlijmd hechthout. Alle kopse kanten van het houtwerk aan boord zijn gelakt.
En zo zit de Sentijn 37IQ vol met praktische oplossingen die voortkomen uit zeezeilervaringen. Degelijk en doordacht zijn
dan ook trefwoorden die bij de Sentijn passen.
Techniek
De motor is een viercilinder diesel, een Volvo Penta D2-40 die een
saildrive met driebladsklapschroef aandrijft. De dynamo is extra zwaar:
115 ampère. Er zijn drie service accu's, een startaccu en een accu voor
de ankerlier. Optioneel zijn de service accu’s in lithium uitvoering
verkrijgbaar.
Een drietrapslaadsysteem houdt de stroomvoorziening op peil. De filters
van de motor zijn dubbel uitgevoerd en zitten in een aparte ruimte, waar
u geen last hebt van de hete motor.
De dagtank biedt als voordeel dat de gehele tankinhoud kan worden opgebruikt en geeft extra zekerheid: ontluchten van
de motor is nooit een probleem en de tank heeft een extra filter.